Informujemy, że nie ma żadnych podstaw do zobowiązywania wszystkich pracowników do przebywania przez 8 godzin w szkole, w której odbywa się strajk. Strajkujący przebywają w szkole w godzinach swojej pracy określonych odpowiednio w planie zajęć, harmonogramie, regulaminie pracy lub umowie o pracę.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, strajk polega na zbiorowym powstrzymywaniu się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporu dotyczącego interesów pracowniczych (w naszym przypadku chodzi o żądanie podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych wszystkich pracowników szkół, przedszkoli i placówek). Istotą strajku jest zatem niepozostawanie pracownika w gotowości do świadczenia pracy. W przypadku strajku brak gotowości pracownika do pracy wyraża się w odmowie świadczenia pracy. W świetle art. 17 ust. 1 ww. ustawy strajk jest równoznaczny z zaprzestaniem pracy, wtedy gdy nie doznaje przeszkód w jej wykonywaniu ze strony pracodawcy (ani innych osób), czyli dzieje się to z woli pracownika uczestniczącego w akcji strajkowej (prof. zw. dr hab. Jerzy Wratny, Ustawa o rozwiązywania sporów zbiorowych. Komentarz [w:] Zbiorowe prawo pracy. Komentarz, Legalis).
Z powyższego wynika, że nie ma żadnych podstaw prawnych do zobowiązywania wszystkich pracowników przez pracodawcę czy inspektora pracy lub organ prowadzący, do przebywania przez 8 godzin w miejscu pracy w czasie strajku, skoro pracownicy uczestniczący w strajku, w dniu strajku nie pozostają do dyspozycji pracodawcy, w ślad za tym nie wykonują żadnych obowiązków wynikających ze stosunku pracy.
Zwracamy dodatkowo uwagę, że przepisy Karty Nauczyciela (art. 42 ust. 1) wprowadzają jedynie tygodniową normę czasu pracy nauczyciela wynoszącą nie więcej, niż 40 godzin (godziny te są ewidencjonowane tylko w odniesieniu do tzw. pensum). Brak jest jednak jakichkolwiek podstaw do określenia dobowej normy czasu pracy nauczyciela wynoszącej 8 godzin. Takich zapisów Karta Nauczyciela nie zawiera.
Strajk, rozpoczynający się 8 kwietnia 2019 r. organizuje Związek Nauczycielstwa Polskiego i to związek koordynuje jego przebieg.
Związek Nauczycielstwa Polskiego informuje, że trwające w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” negocjacje płacowe dotyczą wszystkich pracowników oświaty.
W negocjacjach ze stroną związkową uczestniczy między innymi minister Elżbieta Rafalska, która odpowiada za rozwiązania płacowe pracowników administracji i obsługi szkolnej.
Rozmowy, które prowadzimy, dotyczą m.in. zmiany tabeli wynagrodzenia zasadniczego i wyłączenia dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia. Dojdzie również do rozmów strony rządowej, samorządowej i związków zawodowych.
Bądźmy razem! Walczymy o Was!
Solidarność w czasie negocjacji wycofała się z postulatu dotyczącego pracowników szkolnej administracji i obsługi!
1. Strajk może być ogłoszony jedynie w tych szkołach/placówkach, w których w referendum strajkowym głosowała (oddała głosy) co najmniej połowa uprawnionych i z tej grupy ponad połowa (więcej niż 50%) opowiedziała się za strajkiem.
2. W strajku mogą wziąć udział wszystkie osoby wskazane w pkt 1 (poza dyrektorem szkoły), niezależnie od przynależności związkowej, czy udziału w referendum.
3. W celu zapewnienia prawidłowej organizacji i przebiegu akcji strajkowej, zarząd oddziału ZNP powołuje w szkołach i placówkach komitety strajkowe.
4. Strajk odbywa się w godzinach pracy szkoły i placówki od rozpoczęcia do zakończenia pracy w danym dniu.
5. Strajkujący przebywają w szkole/placówce w godzinach swojej pracy określonych odpowiednio w planie zajęć, harmonogramie, regulaminie pracy lub umowie o pracę.
6. Osoby zatrudnione w więcej niż jednej szkole/placówce, mają prawo uczestniczenia w strajku w tych szkołach/placówkach, w których strajk został ogłoszony.
7. Nauczyciel, który na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela lub art. 220 ust. 1 pkt 3 ustawy przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe uzupełnia etat w innej szkole:
1) uczestniczy w strajku w szkole, w której jest zatrudniony (w tzw. szkole macierzystej) i jednocześnie nie przystępuje do pracy w szkole, w której uzupełnia etat (wskazane jest uprzedzenie dyrektora tej szkoły o nieobecności w pracy ze względu na udział w strajku),
2) nie uczestniczy w strajku w żadnej z tych szkół, jeżeli w szkole macierzystej strajk nie został ogłoszony (nie może on przystąpić do strajku w szkole, w której uzupełnia etat, gdyż nie jest pracownikiem tej szkoły).
W dniach 1 i 2 kwietnia odbyły się trzy tury rozmów związków zawodowych z rządem. W geście dobrej woli ZNP i FZZ przedstawiły nowe propozycje zwiększenia wynagordzeń nauczycieli:
- 30% podwyżka wynagordzenia zasadniczego
- zniesienie ograniczenia wypłacania dodatku stażowego (obecnie do 20%)
Przedstawione propozycje dałyby łącznie podwyżkę w wysokości od około 700 złotych dla nauczyciela stażysty do 990 dla nauczyciela dyplomowanego.
Tymczasem strona rządowa proponuje (w dniu 2 kwietnia) 5% od stycznia (już zrealizowane) oraz 9,6% od września br. (brak gwarancji budżetowych), ale kosztem dodatku za wyróżniającą ocenę pracy (tzw. 500 plus dla nauczycieli).
Oświatowa Solidarność poinformowała, że jest usatysfakcjonowana wynikiem negocjacji, natomiast ZNP i FZZ zgodnie stwierdzają że propozycje rządu są nie do zaakceptowania
Apel do pracowników oświaty biorących udział w strajku
Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego apeluje do wszystkich pracowników przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, w których od dnia 8 kwietnia 2019 roku rozpoczyna się akcja strajkowa, o solidarny udział w proteście. Zademonstrujmy razem, że naszym wspólnym celem jest dobro oświaty oraz obrona interesów zawodowych wszystkich jej pracowników. Walczmy o lepszy byt całego środowiska. Ta walka powinna nas łączyć!
Apel do pracowników oświaty niebiorących udziału w strajku
Koleżanki i Koledzy, Związek Nauczycielstwa Polskiego zwraca się z prośbą o wsparcie tych, którzy od dnia 8 kwietnia 2019 roku rozpoczną akcję strajkową w obronie całego środowiska oświatowego. Nawet jeśli nie bierzecie udziału w proteście, bądźcie w tych dniach razem z nami – manifestując swoje poparcie dla strajkujących w dowolnie wybranej formie. Bądźmy razem!
Od 6 do 14 marca 2019r. odbyły się zebrania wyborcze: Sekcji Emerytów i Rencistów, Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi oraz Klubu Młodego Nauczyciela. Podczas zebrań podsumowano pięcoletnią kadencję władz tych ciał statutowych i dokonano wyborów przewodniczących, zarządów oraz delegatów na konferencje sprawozdawczo-wyborcze. Przewodniczącymi na nowa kadencję zostali:
- Sekcja Emerytów i Rencistów - EDYTA SIERACKA - ZIĘBA
- Sekcja Pracowników Administarcji i Obsługi - DARIUSZ FIERKE
- Klub Młodego Nauczyciela - SZYMON LEPPER
Więcej o nowych władzach sekcji i Klubu można przeczytać na podstronach im poświęconych.
6 marca Zarząd Oddziału podjął decyzję o rozpoczeciu procedury referendalnej w Oddziale. W placówkach referenda odbywać się będą od 12 do 21 marca według następujących zasad:
- W referendum może wziąć udział każdy pracownik, niezależnie od przynależnosci związkowej i sposobu zatrudnienia (także pracownicy na urlopach zdrowotnych, macierzyńskich i wychowawczych).
- Referendum może trwać kilka dni (ustalenie zależne od Ogniska w placówce).
- Kartę do głosowania, opatrzoną pieczęcią Oddziału pobieramy wyłącznie po podpisaniu listy.
- Karty do głosowania nie wolno wynosić z miejsca głosowania.
- Listy głosujacych, po podliczeniu głosów sa przekazywane do Oddziału (nie można ich kopiować i przekazywać pracodawcy)
- Dyrektorzy szkół i placówek MOGĄ wziąć udział w głosowaniu
W czasie referendum przetwarzamy dane osobowe (imię i nazwisko) osób biorących w nim udział - zainteresowanych prosimy o zapoznanie się z klauzulą RODO
Aby referendum było ważne musi w nim wziąć udział co najmniej 50% uprawnionych.
Aby w placówce ogłosić strajk konieczne jest aby referendum był ważne (warunek powyżej) oraz co najmniej 50% z głosujacych opowiedziało się ZA strajkiem.
Zachęcamy do udziału w referendum!