Mimo gwałtownego wzrostu zachorowań na COVID-19 w ostatnich tygodniach, rosnącej liczby szkół pracujących zdalnie lub hybrydowo i tragicznych informacji o śmierci nauczycieli z powodu koronawirusa, rząd nie przedstawił żadnej strategii dotyczącej ochrony zdrowia ponad 4,5 mln uczniów i 600 tysięcy nauczycieli oraz pracowników oświaty.
Już w sierpniu wnioskowaliśmy do Premiera RP o wprowadzenie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo nauki i pracy w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych. Proponujemy m.in.:
- zmniejszenie liczebności klas,
- rozszerzenie kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej (z pominięciem sanepidu),
- automatyczne przechodzenie na nauczanie zdalne szkół w czerwonych strefach,
- zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół w okresie pandemii,
- doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji,
- wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników powyżej 60 r.ż. czy z problemami zdrowotnymi),
- dostępność do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty,
- bezpłatne szczepienia przeciwko grypie dla pracowników oświaty.
Żądamy bezpiecznych warunków nauki i pracy w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych.
Edukacja jest ważna, ale zdrowie i życie milionów uczniów i nauczycieli jest najważniejsze. Obowiązkiem państwa jest zapewnienie bezpiecznych warunków nauki i pracy uczniom, nauczycielom i pracownikom oświaty! Dlatego stanowczo domagamy się od rządu zapewnienia bezpiecznych warunków kształcenia w czasie pandemii.
Związek Nauczycielstwa Polskiego
Szkolenie odbędzie się na platformie TEAMS. W trakcie spotkania będzie możliwość zadawania pytań. Zarejestrowani uczestnicy otrzymają (na dwa dni przed szkoleniem) link do spotkania.
Rejestracja na szkolenie: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=2zWGRp-DwUW7_a964vsXYC_lRZHpPrlFi1lUA6LXqCpUM01OMTdQTUdMVDdKQ042M08yUlhNWERITC4u
Do 31 grudnia br. obowiązuje promocyjna oferta zniżek dla członków ZNP, którzy chcą skorzystać z usług hotelowych w następujacych obiektach związkowych:
- Augustów
- Gdańsk
- Jaszowiec
- Lublin
- Suwałki
- Szklarska Poręba
- Ustka
- Warszawa
- NCWR Zakopane
W przypadku skorzystania z oferty członek ZNP otrzyma dopłatę w wysokości: 50 zł w przypadku pobytu dwudniowego lub 100 zł w przypadku pobytu trzydniowego (i dłuższego).
Wymagane przedstawienie legitymacji ZNP lub zaświadczenia z Oddziału o członkostwie w Związku.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania webinarium pt. „Edukacja hybrydowa – metody i narzędzia. Wyzwania na nowy rok szkolny”, które odbyło się w ramach projektu “Lekcja:Enter” 27 sierpnia 2020 r.
Podczas webinarium omówiono:
- wnioski z nauczania zdalnego, co się udało, a co stanowi jeszcze wyzwanie,
- kierunki, w jakich powinno się rozwijać nauczanie by umożliwić doskonalenie kompetencji przyszłości,
- pomysły na kształcenie w modelu zdalnym i hybrydowym z wykorzystaniem narzędzi TIK,
- metody aktywizujące, możliwe do zastosowania przy nauczaniu zdalnym i hybrydowym,
- projekt “Lekcja:Enter” – w jaki sposób może pomóc w przygotowaniu się do nowych wyzwań edukacyjnych.
Osobą prezentującą był Tomasz Tokarz, trener, coach, mediator, wykładowca akademicki, który w projekcie „Lekcja:Enter” pełni rolę konsultanta merytorycznego ds. przedmiotów humanistycznych.
Nagranie webinarium TUTAJ.
Prezentacja Edukacja hybrydowa_T.Tokarz_prezentacja_27.08.20

Przypominamy, że przedstawiane niekiedy do podpisu pracownikom szkół i placówek oświatowych oświadczenia o świadomości możliwości zarażenia się koronawirusem i tym samym zdjęciu odpowiedzialności za ten fakt z pracodawcy NIE MAJĄ MOCY PRAWNEJ.
Takie stanowisko wyraża także MEN w piśmie do ZNP z czerwca 2020 roku.
Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego z dnia 24 sierpnia 2020 r. w sprawie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych w okresie zagrożenia epidemicznego
W związku ze znacznym wzrostem liczby zakażeń koronawirusem i rosnącymi obawami nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców uczniów o bezpieczny powrót do szkół i placówek oświatowych, Prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego zwraca się do premiera Mateusza Morawieckiego o pilne podjęcie rzeczywistych działań wspomagających szkoły i organy prowadzące w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w warunkach niezagrażających zdrowiu i życiu pracowników i uczniów.
Problematyka dotycząca zapewnienia ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach i placówkach oświatowych powinna być traktowana w polityce państwa priorytetowo, zwłaszcza w okresie pandemii. Niestety brak jest długofalowej strategii działania ze strony ministerstwa edukacji. Nierzadko od prominentnych polityków otrzymujemy sprzeczne komunikaty, np. w zakresie stosowania środków ochrony osobistej czy potrzeby szczepień. Obserwujemy natomiast próbę przerzucenia wyłącznej odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych na dyrektorów i samorządy.
Taka sytuacja jest niedopuszczalna. Za daleko niewystarczające uznajemy dotychczasowe działania podejmowanie przez resort edukacji w celu ochrony pracowników oświaty przed zakażeniem koronawirusem na terenie jednostek systemu oświaty.
W związku z tym domagamy się:
· wprowadzenia regulacji umożliwiającej dyrektorowi szkoły/placówki, za zgodą organu prowadzącego, przesunięcie terminu rozpoczęcia zajęć w formie stacjonarnej do 14 września,
· wprowadzenia zapisu uprawniającego dyrektora szkoły do podjęcia decyzji o nauczaniu hybrydowym, bez konieczności uzyskania pozytywnej opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego,
· zwiększenia nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół i placówek w okresie zagrożenia epidemicznego,
· doposażenia szkół i placówek w środki czystości i dezynfekcji niezbędne w czasie obowiązywania reżimu sanitarnego,
· wyposażenia pracowników oświaty w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi),
· doprecyzowania przepisów prawa w zakresie organizacji pracy szkół i placówek oraz uszczegółowienia wytycznych MEN, MZ i GIS w zakresie procedur obowiązujących na terenie szkół i placówek w dobie pandemii,
· automatycznego przechodzenia na nauczanie zdalne szkół znajdujących się w czerwonych strefach,
· przeprowadzenia badań przesiewowych nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami,
· dostępności do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty,
· bezpłatnych szczepień na grypę dla pracowników oświaty,
· zmniejszenia liczebności klas,
· wprowadzenia możliwości wykonywania pracy w formie zdalnej, w przypadku pracowników będących w grupie ryzyka,
· uregulowania kwestii wynagradzania pracowników oświaty za pracę w czasie kwarantanny.
Za niezbędne uznajemy włączenie partnerów społecznych w proces opiniowania zmian prawnych w zakresie przeciwdziałania COVID-19. Decyzje podejmowane w celu zapewnienia bezpiecznych warunków pracy w szkołach i placówkach oświatowych w okresie zagrożenia epidemicznego powinny być podyktowane rzeczywistą troską o zdrowie i życie uczniów i pracowników oświaty, a nie względami finansowymi.
Za Prezydium ZG ZNP
Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP
W połowie lipca zostały przekazane do konsultacji społecznych propozycje zmian w Karcie Nauczyciela.
Skierowany do konsultacji projekt zakłada wydłużenie czasu na zawiadomienie rzecznika dyscyplinarnego o podejrzeniu popełnienia przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka do 14 dni. Jest to rozwiązanie postulowane przez środowisko oświatowe.
Jak przypomina Głos Nauczycielski, po ostatniej, przeprowadzonej w czerwcu 2019 r. nowelizacji KN. Sejm wprowadził do Karty rozwiązania pozwalające karać nauczycieli dyscyplinarnie za uchybienia przeciwko porządkowi pracy określonymi w art. 108 Kodeksu pracy. Chodzi o drobne uchybienia przeciwko organizacji pracy, przepisom bezpieczeństwa i higieny, przepisom przeciwpożarowym itp. Od 1 września ub.r. nauczyciel może otrzymać za nie dyscyplinarkę, jeśli przy tej okazji zostało naruszone „dobro dziecko”. Przy czym pojęcie „dobra dziecka” nie zostało nigdzie zdefiniowane, w efekcie czego dyrektorzy zaczęli kierować do rzeczników dyscyplinarnych sprawy, które normalnie rozstrzygano na poziomie zakładu pracy.
W lutym br. podczas ostatniego przed pandemią spotkania MEN-owskiego Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, doszło do porozumienia ministerstwa ze związkami zawodowymi, że okres ten należy wydłużyć do 14 dni. Niedługo potem posłowie Lewicy – na wniosek ZNP – przedstawili projekt ustawy wprowadzającej to porozumienie w życie, jednak został on – decyzją posłów PiS – odrzucony.
Teraz ministerstwo edukacji w swoim projekcie proponuje takie samo rozwiązanie.
ZNP proponuje uzupełnić projekt o następujące zapisy:
- Dookreślenie pojęcia czynu naruszającego prawa i dobro dziecka.
Pojęcie to jest zwrotem niedookreślonym, co może prowadzić do problemów interpretacyjnych i nieprawidłowego zastosowania. Dyrektorzy szkół nie są prawnikami, a dodatkowo pojęcia niedookreślone podlegają czasami rozbieżnej wykładni, tak na gruncie nauki prawa, jak i orzecznictwa. W konsekwencji może to prowadzić do pociągania do odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, którzy nie popełnili czynu spełniającego przesłanki ustawowej, a więc działania przeciwko dobru lub prawom dziecka. Z tego powodu poprzez skonkretyzowanie zakresu działania ww. pojęcia użyte w treści projektu ustawy – Karta Nauczyciela pojęcie należy zastąpić pojęciem czynu naruszającego prawa, godność, nietykalność osobistą ucznia i wychowanka, a także czynu narażającego jego zdrowie i życie.
- Wprowadzenie warunkowego umorzenia postępowania dyscyplinarnego – nie tylko na etapie postępowania przed komisją dyscyplinarną, ale również w postępowaniu wyjaśniającym – w przypadku popełnienia czynów o nieznacznej szkodliwości.
- Zapis dotyczący zwrotu kosztów utraconego zarobku i kosztów podróży świadka, należy rozszerzyć także na kwestie związane z udziałem świadka w czynnościach dokonywanych w postępowaniu wyjaśniającym. Obecnie świadek wezwany przez rzecznika odpowiedzialności dyscyplinarnej nie ma prawa do zwrotu kosztów utraconego zarobku i kosztów podróży.
- Powinna zostać uregulowana kwestia składania odwołań od postanowień cząstkowych przewodniczącego składu orzekającego i składu orzekającego, niekończących postępowania w sprawie np. postanowienia o odrzuceniu wniosku obwinionego o dopuszczenie dowodu.
- Należy przywrócić instytucję obrońcy z urzędu w każdej sytuacji. Brak instytucji obrońcy z urzędu może prowadzić do naruszenia prawa nauczyciela do obrony w sytuacji, gdy np. z przyczyn finansowych nauczyciel nie będzie mógł ustanowić obrońcy z wyboru.
Ponownie otwieramy biuro dla interesantów. W związku z okresem wakacyjnym oraz sesją awansu zawodowego dla nauczycieli prosimy o wcześniejsze umawianie wizyt w biurze Oddziału. Podczas wizyty obowiązują zasady bezpieczeństwa: maseczki, odkażanie rąk, zachowanie dystansu.
Nadal zachęcamy do kontaktu poprzez email, telefon lub media społecznościowe.